A Főpapnő és az istenek tánca

Az Odisszi kosztümöm és a Főpapnő lapja a Gilded Tarot pakliból
Az Odisszi kosztümöm és a Főpapnő lapja a Gilded Tarot pakliból

Nem sokan tudják rólam, hogy táncolok. Na nem holmi “kamionsofőr” és “vajaskenyér” mozdulatokról van szó! A tánc, amit én tanultam és tanítottam, Indiából származik, és az istenekhez szól.

India sokszínű, varázslatos, tele misztikummal és spirituális tanokkal. A klasszikus táncok ott nem a keringő és a csa-csa-csa. A klasszikus táncok Indiában az istenekhez szólnak, az istenekről és hősökről mesélnek. Kicsit hasonlóan a pantomimhez és a modern tánchoz, ahol szavak nélkül kell elmondani a történetet, itt is a mozdulatok, a mudrák (kéztartások), az arckifejezés tölti be a párbeszédek szerepét. Bár a zene elmeséli a sztorit, aki véletlenül nem értene szanszkritul, annak ez nem nagy segítség.

Mielőtt továbbmennénk, megosztok egy linket a youtuberől, hogy mindenki értse, mire gondolok. Az elején a kicsi Krishna labdázik a barátaival, aztán pedig kezdődik a felirat. 🙂

Tehát ez az a tánc, amit tanítottam: az Odisszi. A csodálatos, kecses, szemet gyönyörködtető Odisszi. India Odisha nevű államából származik, és annak idején, mielőtt a britek betiltották volna, a templomokban táncolták a ‘maharik’, templomi táncosnők, hogy az isteneknek örömet szerezzenek. A szertartások része volt, így akár papnőknek is nevezhetnénk őket.

Itt kapcsolódik össze az én történetem a papnőkkel és a tarot Főpapnőjével. Én azért kezdtem el Odisszit tanulni, hogy az istenem, Shiva kedvében járjak. Shiva (a pusztítás és újrateremtés mellett) a tánc istene is. Ezért akartam mindenképpen valamilyen indiai táncot elkezdeni: hogy Neki táncolhassak. Debrecenben, ahova egyetemre jártam, az Odisszi volt elérhető, így abba vágtam bele. És mennyire örülök, hogy így alakult! Annyi mindent kaptam a tánctól és a csoporttól, amiben tanultam, és legfőképpen a tanáromtól, Magyar Adrien-től, hogy egyetlen blogposzt kevés lenne felsorolni; kezdve a legjobb szülinapi bulitól egészen a férjemig, nem beszélve a rendkívüli barátságokról, amik köttettek.

odissiItt egy kép rólam, egy tipikus Odisszi pózban: Parvati büszkén tartja karjaiban a kis Ganéshát. Egy indiai táncfesztiválon készült a fellépésem után. A táncos karrierem egyik legjobb pillanata volt, hiszen az Odisszi hazájában táncolhattam helyi közönségnek, és ami a legfontosabb: Shivának… A kedvenc visszajelzés, amit egy helyitől kaptam: “olyan átéléssel táncolod a darabot, mintha valóban az istenek ülnének a közönség soraiban.”

Ez is volt a célom: Nekik táncolni. Persze nem mindenki tekint a táncra ennyire spirituálisan. Van, akinek a megélhetését jelenti, van, akinek egy jó hobbi, és van, akinek ez a fitness edzése. Mert iszonyatosan megmozgat, nyújtás, jóga, erőnlét; minden van benne, amit csak akarhatsz.

Annyira sokoldalú egy tánc óra, hogy mindenkinek tudom ajánlani. Javítja a tartást, az önbizalmat és az erőnlétet; ad egy nagyon érdekes tehetséget a repertoárodhoz; és mindenek előtt: a csoport tagjai eszméletlen jófejek, nagyon barátságosak, és az órákon kívül is ott lesznek veled. Persze csak ha te is akarod!

Nem vagy túl öreg. Nem vagy túl kövér. Nem vagy sem túl gyenge, sem túl csúnya, sem semmi más! Ez az a tánc, amit ha öt, vagy ötvenöt évesen kezdesz el, akkor is jót tesz. Önbizalmat, tartást, jó kisugárzást ad. És aki a lelki, spirituális életét szeretné gyarapítani, annak ez a főnyeremény.

A csoportot, aminek az elődjében én tanultam, itt megtalálhatjátok:

https://www.facebook.com/pages/Padmini-T%C3%A1ncegy%C3%BCttes/1446200068949134?fref=ts

Remélem felkeltettem az érdeklődést. És remélem, hogy mindenki megfontolja, hogy részt vegyen a közeledő workshopon, amit Sandhyadipa Kar indiai táncosnő vezet majd Budapesten.

A workshop leírása:  https://www.facebook.com/events/1649221428656984/ – az összes időpont egyetlen link alatt van, ezért érdemes a továbbolvasás gombra kattintani, mert vannak még helyek!

A Pesti kurzusok:

2015.06.22.-23.-24.-27.-28. – kezdő kurzus Budapest
(hétfő, kedd, szerda, szombat vasárnap)
18:00-20:00 – kezdő kurzus: bemelegítő gyakorlatok, chouka és tribhangi lépések tanulása és korrekciója, koreográfia tanulása – „Pada Vande” – egy Ganésához szóló darab
2015.06.27.-28.-29-30, 06.01. – haladó kurzus Budapest
(szombattól szerdáig)
szombaton és vasárnap megbeszélés szerint,
ill. hétfőtől szerdáig 18:00-20:00 – haladó kurzus: koreográfia tanulása – „Dasavatar”
A kurzus helyszíne a Szüerro Tánciskola (a Nyugatihoz közel, a Podmaniczky és az Eötvös utca sarkán, Budapest, VI. ker. Podmaniczky u.31.).

További információ kérhető az odissi.debrecen@gmail.com címen, vagy a táncegyüttes facebook oldalán.

És ha a workshopra nincs is lehetőségetek elmenni, a fellépéseket mindenképpen érdemes megnézni. Ki tudja, ez lehet egy új szerelem kezdete…

Debreceni fellépés, Június 21: https://www.facebook.com/events/1597345980539803/

Budapesti fellépés, Június 25: https://www.facebook.com/events/1433728740270338/

 

Mindenkinek kívánom, hogy megtalálja a maga útját a benne rejlő Főpapnőhöz. Én tudom, hogy sikerült! 🙂

 

Kati

Leave a Reply

